Naukowi.pl

Szkolenia

Poniżej prezentujemy tematykę szkoleń i warsztatów, które prowadzimy.

Tajniki pisania tekstów popularnonaukowych

  • Jak przetłumaczyć tekst pisany językiem naukowym na materiał zrozumiały dla czytelnika spoza świata badań i nauki?
  • Jak napisać artykuł popularnonaukowy na temat wyników badań naukowych?
  • Jak opracować komunikat prasowy dla mediów?
  • Jak przygotować informację o pozytywnych wynikach badań dla przemysłu i zachęcić przedsiębiorcę do współpracy?

 

Mowa werbalna i niewerbalna jako narzędzie budowania wizerunku naukowca

  • Jak przygotować wypowiedź dla radia i telewizji?
  • Czym różni się wywiad od setki, a wystąpienie na żywo od nagrania przeznaczonego do emisji w przyszłości?
  • Jak poprzez ubiór świadomie kształtować swój wizerunek?
  • Jak drobne gesty i zachowania (np. uścisk dłoni czy pozycja ciała podczas rozmowy) wpływają na sposób, w jaki jesteśmy postrzegani?
  • Jak opowiedzieć o swojej pracy mając 30 sekund, 5 min lub pół godziny?

 

Autoryzować czy nie, czyli rzecz o prawie prasowym i autorskim

  • Na co uważać w kontaktach z mediami, aby uniknąć sytuacji kryzysowych?
  • Jak i kiedy autoryzować wywiad czy komentarz ekspercki?
  • Do kogo należy wywiad opublikowany w prasie czy internecie? Czy możemy go wykorzystywać na stronie www?
  • Co zrobić, gdy dziennikarz zachowa się niezgodnie z ustaleniami?
  • Czy dziennikarze są bezkarni?
  • Kiedy protestować przeciwko publikacji zdjęcia, na którym jestem, a kiedy nie?

 

Instrukcja obsługi dziennikarza

  • Jaką formę kontaktu wybrać – spotkanie, rozmowe telefoniczną czy e-mail?
  • Jak zbudować dobrą relację z dziennikarzem?
  • Na co uważać w kontaktach z mediami, czyli co należy, a czego nie robić?
  • Co dziennikarze lubią, a czego nie robić?
  • Czym różnią się dziennikarze prasowi, radiowi, telewizyjni i internetowi i jak to wpływa na działania naukowca, który chce popularyzować naukę w mediach?
  • Czym różni się dziennikarz zajmujący się tematyką społeczną od naukowej, newsowy od komentatora?
  • Jakie sytuacje trudne zdarzają się w relacjach z dziennikarzami i jak im przeciwdziałać?

 

Plan przy popularyzacji wyników badań naukowych czy organizowanej konferencji naukowej to podstawa

  • Jak wyselekcjonować dziennikarzy, z którymi warto współpracować?
  • Jak uzyskać kontakty do dziennikarzy?
  • Jak przygotować się do kontaktu z dziennikarzem?
  • Na co liczyć we współpracy z mediami (czyli róże formy dziennikarskie, w jakich możemy się pojawić z wynikami badań)?
  • Jak popularyzować naukę i docierać do biznesu za pomocą informacji prasowej (czyli rzecz o PR w sieci)?

 

Naukowiec ekspertem w mediach

  • Jak się wypromować w roli eksperta w mediach w dziedzinie, którą się zajmujemy?
  • Co zrobić, aby nie uzyskać łatki „eksperta od wszystkiego”?
  • Kiedy odmawiać, a kiedy przyjmować zaproszenia?
  • Jak selekcjonować zaproszenia od dziennikarzy?
  • Jak przygotować swój biogram i zdjęcie?
  • Jak poprzez media budować prestiż i rozpoznawalność?

 

Przegląd dziennikarzy i redakcji naukowych w Polsce

  • Gdzie znaleźć dziennikarzy naukowych?
  • Czy w rubrykach nienaukowych też pisze się o nauce?
  • Jakie programy i audycje o nauce można znaleźć w polskim radiu czy telewizji?
  • Jak wygląda rynek mediów podejmujących tematykę naukową?

 

Komunikacja web 2.0, czyli kiedy, jak i po co założyć bloga o nauce

  • Jak obsługiwać systemy zarządzani treścią (np. WordPress)?
  • Jakie korzyści może nam przynieść założenie bloga o nauce?
  • Jak to zrobić?
  • Jakie są reguły prowadzenia bloga?
  • Jakimi zasadami kierować się przy tworzeniu treści na bloga?
  • Jak dodawać materiały multimedialne tj. audio, wideo czy zdjęcia, wykresy i infografiki?

 

Od badania naukowego do biznesplanu

  • Jak przeprowadzić analizę własnego badania naukowego pod kątem biznes planu i możliwości produkcyjnych?
  • Z jakich rozwiązań skorzystać?
  • Jak sporządzić kosztorys?
  • Jak przeprowadzić argumentację projektu, aby pokazać jego walory, atrakcyjność i możliwości zastosowania?
  • Jak zbudować bazę przedsiębiorstw potencjalnie zainteresowanych współpracą?
  • Jakie są zasady i procedury patentowania?

 

Dziennikarstwo naukowe

  • Co to jest i po co?
  • Czy różni się od innych rodzajów dziennikarstwa?
  • Jakie są plusy i minusy pracy dziennikarza naukowego?
  • Czy dziennikarz naukowy to atrakcyjny zawód?
  • Czym różni się dziennikarstwo naukowe w zależności od dziedziny nauki?
  • Jak zostać dziennikarzem naukowym?

 

Ponadto organizujemy zajęcia poświęcone takim zagadnieniom, jak:

  • Nauka a religia
  • Nauka a ekonomia
  • Wpływ polityki państwa na naukę
  • Wpływ nauki na politykę państwa
  • Rewolucje i ewolucje naukowe
  • Nauka a kwestie płci
  • Zwierzęta w nauce
  • Wpływ polityki społecznej na naukę
  • Tematy zapalne: GMO, eutanazja, szczepionki, klimat
  • Sztuka i nauka – osobne światy?
Dostosowujemy formę i czas szkolenia do potrzeb grupy docelowej (tj. dzieci, młodzież, osoby starsze) czy zawodowej, tj. dziennikarze, PR-owcy etc.

W zależności od tematyki, szkolenia realizujemy z udziałem naszych trenerów i ekspertów oraz partnerów merytorycznych.

Biogramy naszych trenerów i ekspertów dostępne są tu.

W sprawie szkoleń prosimy o kontakt na: info@naukowi.pl.

Znajdziesz nas m.in. w:

CrazyNauka.pl Wiedza i Życie Gazeta Wyborcza Polityka Focus National Geographic Trójka TOK FM WhatNext.pl Przegląd techniczny PulsKosmosu.pl
Back to top