Szybki dostęp do informacji jest kluczowy dla dobrej wydajności i przywództwa w agencji komunikacji lub dziale marketingu. Jednak obecnie, gdy tak wiele narzędzi generuje tysiące danych jednocześnie, Twój zespół może stanąć w obliczu chaosu podczas analizowania procesów i podejmowania decyzji. Korzystanie z pulpitu nawigacyjnego, w tym sensie, jest doskonałym sposobem na lepsze zorganizowanie informacji o firmie i utrzymanie wszystkiego w centrum dla bardziej efektywnego zarządzania.
Co to jest dashboard?
Dashboard, znany również jako panel informacyjny lub panel zarządzania, jest graficznym interfejsem, który pomaga użytkownikom w wizualizacji kluczowych wskaźników wydajności lub KPI i metryk do podejmowania decyzji, które doprowadzą firmę do osiągnięcia jej celów. Z tego powodu wielu specjalistów postrzega je jako raport o postępach. Zasadniczo, gromadzi on dużą ilość danych dostępnych w organizacji, przekształcając je w KPI, z tabelami i wykresami.
Dashboardy powinny być zawsze wyświetlane w formie prezentacji wizualnej na pojedynczym ekranie dashboardu, co pozwala uniknąć pasków przewijania i ułatwia dokonywanie porównań oraz śledzenie celów.
Narzędzie to ma na celu ułatwienie zrozumienia tego, co dzieje się w firmie, w sposób obrazowy i obiektywny, tak aby zarówno menedżerowie, jak i pracownicy mogli przyswoić informacje i w ten sposób dążyć do strategicznych usprawnień. Warto zwrócić uwagę, że żyjemy w dobie informacji i Business Intelligence. Oznacza to, że zautomatyzowane definiowanie danych jest uważane za przewagę konkurencyjną na rynku.
Jakie są główne typy dashboardów, które możemy tworzyć?
Istnieją różne rodzaje dashboardów, z których każdy spełnia funkcję obsługi określonej skali biznesu z jego atrybutami i tym, co powinno się z nimi wiązać. Poznaj główne rodzaje dashboardów.
- Operacyjny.
Model ten służy do wskazania danych, które powinny być monitorowane przez analityków, aby mogli oni dokonywać optymalizacji swoich działań i uzyskać większą zwinność w korygowaniu ścieżek biznesowych. Bez krzyżowania danych z różnych obszarów, analityk musiałby wykonywać różne operacje, poświęcając więcej czasu na swoje działania, co obniża jego produktywność. - Finansowy.
Są to te, które zawierają ważne informacje na temat sektora finansowego firmy, pozwalając menedżerowi i jego zespołowi na ocenę kondycji ekonomicznej przedsiębiorstwa. - Taktyczny.
Jest to dashboard skierowany do kadry zarządzającej. Informacje zawarte w tych zasobach pomagają w podejmowaniu decyzji, co ma na celu osiągnięcie celów w perspektywie średnioterminowej. Dane dostępne w tym dashboardzie powinny być kontrolowane wyłącznie przez specjalistów na stanowiskach kierowniczych. - Strategiczny.
Jest to dashboard wykorzystywany przez kadrę zarządzającą, ponieważ pomaga w podejmowaniu decyzji i wyznaczaniu długoterminowych celów. Informacje o niej powinny być jednak dostępne dla wszystkich pracowników, gdyż ułatwia to zaangażowanie zespołu. Na tym modelu wyświetlane są dane finansowe, wyniki realizacji wyznaczonych celów, wyniki poszczególnych obszarów i całej firmy.